Jak wybrać tablicę interaktywną ?

Jak to działa?

Tablica interaktywna działa jak dotykowy ekran, na którym nauczyciele oraz uczniowie mogą wyświetlać dowolną zawartość komputera, dokonywać notatek, pracować jak na zwykłej tablicy a następnie zapisać i wydrukować zawartość ekranu, notatek, obrazów itd.

Kluczem do sukcesu jest to, że każdy materiał graficzny lub multimedialny nie jest tylko biernie odtwarzany przez prowadzącego, ale staje się częścią prezentacji, która powstaje podczas wykładu. Użytkownik może pisać, notować, podkreślać i zaznaczać na dowolnej aplikacji, zdjęciu, grafice filmie itd. Notatki mogą zostać zapisane w postaci filmu, strony www, prezentacji Power point lub pliku pdf. Jednym kliknięciem notatki można wysłać za pomocą poczty e-mail.

Możliwości wykorzystania jest tak dużo, że trudno wszystkie wymienić w tym miejscu. Naprawdę warto obejrzeć film który pokazuje możliwości tablic lub umówić się na prezentację.

Warto podkreślić, że oprogramowanie tablic stanowi tylko narzędzie które staje się efektywne pod warunkiem adaptacji do programu danej klasy. Taka uniwersalność stanowi jednocześnie wielką zaletę tablic, ponieważ mogą być one wykorzystywane w całym procesie edukacji rozpoczynając w szkole podstawowej a kończąc na uczelni wyższej

Do efektywnej pracy każdej tablicy interaktywnej konieczny jest duet: projektor multimedialny oraz komputer. Pisząc po tablicy nie ”pozostawiamy” na niej tuszu z pisaka, ”ślad” markera jest wyświetlany za pomocą

Dobór wielkości tablicy do pomieszczenia.

Przekątna tablicy
Najczęściej sprzedawane na rynku tablice interaktywne mają przekątną między 77” a 88”, czyli wymiary powierzchni na której pracujemy to ok. 160-180 cm (szerokość) i 120-135 cm (wysokość). Rozwiązanie takie zalecamy do sal przeznaczonych dla 20-50 osób. Tablica interaktywna ze względu na swoja matową powierzchnię doskonale zastępuje ekran projekcyjny

Na jakiej wysokości instalować tablicę ?
Problem zawarty w pytaniu jest wbrew pozorom całkiem poważny a odpowiedź nie jest prosta…
Z jednej strony zależy nam aby wszyscy widzieli tablicę i dlatego lepiej byłoby zainstalować tablicę wyżej. Z drugiej jednak, jeżeli pracujemy np. w szkole podstawowej to dzieci mogą mieć problem z dosięgnięciem notatek umieszczonych na tablicy zawieszonej zbyt wysoko. Proponujemy aby tablice wieszać tak aby dolna krawędź znalazła się na wysokości między 70 a 120 cm.

Rozwiązania do dużych sal i auli
Największe tablice interaktywne mają przekątną nawet 105”, należy jednak pamiętać, że z uwagi na zasięg ramion przeciętnego użytkownika, tak duże tablice są produkowane w formacie panoramicznym 16:9, tak, aby każdy mógł „dosięgnąć” i obsługiwać całą powierzchnię tablicy. W bardzo dużych salach polecamy następujące rozwiązanie: tablica interaktywna umieszczona tak, aby wygodnie było ją obsługiwać + duży ekran projekcyjny zamontowany nad lub obok tablicy.

Czy warto stosować tablice interaktywne?

Badania nad skutecznością wykorzystania tablic interaktywnych są prowadzone m.in. w Zakładzie Dydaktyki Chemii na Wydziale Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza – wyniki jednoznacznie wskazują na uzyskanie wysokiej skuteczności edukacyjnej w porównaniu do metod tradycyjnych 4.
Z tego miejsca można pobrać pełną wersję artykułu


Projekt 21st Century Classroom Initiative w Forsyth USA
W roku 2005 władze okręgu Forsyth niedaleko Atlanty przeprowadziły kilkuletnie badania w zakresie skuteczności wykorzystania multimedialnych rozwiązań interaktywnych w szkołach. Na tej podstawie powstał projekt pod nazwą Klasa XXI wieku (21st Century Classroom Initiative) który min obejmował wyposażenie 1500 sal lekcyjnych w tablice interaktywne, projektory multimedialne oraz dodatkowe wyposażenie.


Projekt PSWE w Wielkiej Brytani
W Wielkiej Brytania w roku 2003 wdrożono projekt pod nazwą DfES Primary Schools Whiteboard Expansion project (PSWE) . Jego celem jest wsparcie 21 lokalnych samorządów w finansowaniu i wdrożeniu użycia tablic interaktywnych w brytyjskich szkołach podstawowych. Projekt wspiera zespół Uniwersytetu w Manczesterze (Manchester Metropolitan University) pod kierunkiem profesora Bridget Somekh. Projekt obejmuje blisko 7300 uczniów w 97 szkołach


Becta (British Educational Communications and Technology Agency )
Badanie przeprowadzone w 2007 w UK przez Becta (British Educational Communications and Technology Agency) pokazały, że:
„Tablice interaktywne są stosowane w prawie wszystkich szkołach (98% ponadpodstawowych i 100% podstawowych), są używane intensywnie i wysoko ocieniane przez nauczycieli. Zdecydowana większość z nich uważa, że tablice interaktywne to narzędzie oszczędzające czas.”
Tablice interaktywne są wykorzystywane w szkołach jako zastępstwo tradycyjnych tablic suchościeralnych albo flipchartów. Pozwalają pokazać studentom, uczniom wszystko co może być wyświetlone na ekranie komputera (edukacyjne oprogramowanie, strony internetowe i in.). Projektory które są używane z tablicami mogą być podłączone do nagrywarki video lub odtwarzacza DVD. Użytkownicy mogą także podłączyć się do szkolnej sieci cyfrowej. Niektóre tablice są dostępne online w formie interaktywnych graficznych stron internetowych.
Dodatkowo, tablice pozwalają nauczycielom nagrać ich instrukcje, lekcje i przesłać studentom do zapoznania się w późniejszym czasie. Takie podejście może być bardzo efektywne w przypadku studentów, którzy wymagają częstego powtarzania zagadnień, którzy potrzebują zobaczyć prezentację materiału ponownie , dla tych którzy byli nieobecni podczas zajęć lub podczas powtórki przed egzaminami. Studenci nieobecni podczas zajęć będą mogli zapoznać się z dokładnym przebiegiem lekcji w sali lekcyjnej dodatkowo z nagranym dźwiękiem.

Podsumowując, zacytuję opinię jednej z polskich szkół:

„Nauczyciele potraktowali zakup jako eksperyment. Szybko okazało się, że elektroniczna tablica nie tylko pomaga w zajęciach, ale przestaje wzbudzać wśród uczniów strach. - Jeszcze kilka dni temu drżeliśmy na hasło: "Proszę do tablicy" - śmieje się 16-letni Jarek z I klasy technikum informatycznego. - Teraz wszyscy bijemy się o to, aby nas nauczyciel do niej wezwał! - dodaje.

Zobacz również filmy:

GoMaxx - mobilna tablica interaktywna
Interaktywna lekcja pokazowa
Błyskawiczne sprawdzanie testów